Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, November 22, 2009

"Pinjamkan daku pedangmu......"

Bismillahirrahmanirrahim.....

Setiap kali nak post baru, mesti sy akan mintak maaf sbb lama x update blog...=p tapi papepun, sy nak mintak maaf gak kat sahabat2 n kepada pengunjung2 blog sy yg sentiasa memberi support dan semangat kpd sy untuk terus istiqamah ber'blogging'...

Marilah sama2 kita menghayati kisah salah seorang tokoh pejuang Islam di zaman Rasulullah SAW iaitu Sayyidina Ali..

Sayyidina Ali r.a punya pedang yg begitu digeruni oleh musuh2nya...Pedang yg diberi nama 'Zulfaqar' itu sentiasa dibawa bersamanya adalam peperangan2 dgn kaum musyrikin. Dan setiap kali membawa pedang itu, Sayyidina Ali berjaya mengalahkan musuhnya.

Berita kehebatan pedang itu sampai kepada seorang lelaki. Dia juga seorang pejuang Islam. Tertarik dengannya, lelaki itu datang menemui Sayyidina Ali dan berkata, " Boleh tuan pinjamkan daku pedangmu yang hebat itu?"

Tanpa banyak bicara, Sayyidina Ali bersetuju meminjamkan pedangnya.

Lelaki itu sangat gembira. Apabila berlaku peperangan, dia pun pergi bersama pedang itu. Dia ingin merasai sendiri kehebatan pedang Sayyidina Ali itu.

"Bagaimana, kamu sudah merasai kehebatan pedang ini?" tanya Sayyidina Ali.

"Ah, biasa2 saja. Jika aku tahu begini, tak perlu akau pinjam pedang ini daripadamu. Mengapa pedang ini tidak sehebat yang dikhabarkan?"

"Kamu hanya meminjam pedang, tetapi tidak "meminjam" tangan yang memegang pedang itu," kata Sayyidina Ali.

Pengajaran : Kekuatan utama manusia bkn pada alat yang digunakan, tetapi pada dirinya sendiri..Teknologi yang canggih hanya akan membawa kebaikan jika manusia yang menggunakannya memiliki hati yang bersih dan fikiran yang bijak.. Di tangan orang yang dungu, teknologi secanggih manapun tidak akan dapat dimanfaatkan. Di tangan orang yang jahat, teknologi hanya akan membawa seribu atu kejahatan dan kehancuran.

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment