Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, August 24, 2009

Sahur Memelihara Kesihatan Walaupun Seteguk Air...

Bismillahirrahmanirrahim...

Ramadhan kareem..Sunguh pantas masa berlalu...Kini ramadhan telah datang menyapa kita kembali...Bulan yg dinanti2kan oleh org2 yg ingin memperbaiki amal ibadah dan merebut menambahkan ganjaran pahala..Marilah kita bersama2 mengambil peluang di bulan yg mulia ini untuk merebut ganjaran pahala yg besar yg telah disediakan Allah kepada hamba2NYA...Sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...Bulan ramadhan adalah bulan tarbiyah untuk kita semua...

Ingin sy kongsi bersama para sahabat sekalian mengenai artikel yg dibaca mengenai SAHUR..mungkin sahabat2 pernah terbaca tp sy saje ingin mengingatkan kembali...Sabda nabi, "Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat"...=)

Rasulullah saw bersabda yg bermaksud, "Bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada berkat."(Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tarmizi, Nasai dan Ibnu Majah).

Melalui hadis ini amalan sahur dikaitkan dgn keberkatan dan keberkatan membawa makna rahmat, kebaikan serta restu Ilahi. Amalan bersahur ini membezakan puasa org Islam dgn puasa Yahudi dan Nasrani (ahli kitab). Dalam hadis nabi lagi ada menyebut, "Makanlah sahur sekalipun dgn seteguk air"(Hadis riwayat Ibnu Hibban).

Hadis ini menunjukkan kepentingan sahur kpd org yg berpuasa walaupun makan atau minum dengan sedikit sahaja sekalipun hanya seteguk air. Dalam hadis lain menyatakan kelebihan org yg bersahur seperti sabda rasulullah saw yg bermaksud, "Sesungguhnya Allah dan malaikatnya mengucapkan selawat(berdoa dan memohon drpda Allah akan keredhaan dan keampunan Allah) ke atas org yg bersahur"(Hadis riwayat At-Tabani)

Menurut kajian dari Pusat Perubatan Harvard, mendapati mereka yang tidak bersarapan pagi berisiko menjadi gemuk, sakit jantung dan menghidap penyakit kencing manis..Kajian yg sama juga menunjukkan, mereka yg bersarapan pagi menanggung risiko 50 peratus lebih rendah diserang masalah kesihatan berkaitan lebihan kadar gula dalam darah berbanding yg jarang bersarapan pagi. Hal ini menjadi lebih penting kepada kanak2 yg berpuasa kerana jika mereka meninggalkan sarapan pagi memberi kesan yg lebih negatif kerana tubuh mereka yg kecil.

Justeru, secara umumnya, mereka yg berpuasa tanpa mengabaikan sahur tidak mendapat kemudaratan drpda puasa mereka malah ia adalah merupakan ibadah kerana ianya adalah sunnah.

Allah berfirman bermaksud, "Katakanlah, mahukah aku khabarkan kepadamu apa yg lebih baik dari yg demikian itu? Bagi mereka yg bertaqwa ada syurga di sisi Tuhan mereka yg mengalir di bawahnya sungai2. Mereka kekal di dalamnya. Mereka juga dikurniakan isteri2 yg suci serta mendapat keredhaan Allah. Dan Allah Maha Melihat akan hamba2NYA. Iaitu org yg berdoa, Ya tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah dosa kami dan peliharalah kami drpda seksa neraka. (Merekalah) org yg sabar, yg benar, yg taat, yg menafkahkan hartanya di jalan Allah dan yg memohon ampun pada waktu sahur." (Surah Ali Imran ayat 15-17)

Sumber: Oleh Dr Danial Zainal Abidin



2 comments:

  1. salam..alia..
    salam ramadhan...
    erm..nanti pegi walimah Yati?

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam,
    ramadhan kareem..
    alya xsure lagi dapat gi ke x...
    akak pegi??

    ReplyDelete